سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد .

سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد

آداب و رسوم مردم خراسان رضوي در ايام شهادت امام رضا(ع)

شهادت

آداب و رسوم مردم خراسان رضوي در ايام شهادت امام رضا(ع)

حضور هيئت هاي مذهبي سراسر كشور در مشهد و تجمع بزرگ عزاداران شهادت علي ابن موسي الرضا(ع) همه ساله صحنه هاي باشكوهي را در مشهد به تصوير مي كشداين حضور پرشور عزاداران كه با آيين هاي گوناگوني نيز همراه است اكنون به عنوان «آيين عزاداري ۲۸صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع) »به ثبت ملي رسيده است.
برپايي تعزيه خواني در حوالي حرم مطهر رضوي ، پخش نذري در بين عزاداران ، حضور جوانان و نوجوانان در دسته هاي عزاداري و برگزاري نماز جماعات با حضور انبوه جمعيت عزادار از جلوه هاي به ياد ماندني در سالروز رحلت پيامبر اعظم(ص) و شهادت دومين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت در مشهد بود.
هرساله بعد از اربعين حسيني تعداد كثيري از زائران و عزادارن از شهر ها و حتي استانهاي مجاور شهر مشهد و استان خراسان پياده به سمت مشهد و بارگاه منور حضرت رضا (ع) حركت مي كنند و صحنه هاي باشكوهي از ولايت مداري شيعيان را به نمايش ميگذارند در بين راه و مسير هاي مرتبط به حرم مطهر زائران و عزاداران در ايستگاههاي صلواتي پذيرايي مي شوند.
برگزاري آيين خطبه خواني ويژه شب شهادت امام رضا(ع)
خطبه خواني آييني سنتي است ويژه بارگاه منور رضوي كه به منظور بزرگداشت شعائر مذهبي و شكوه وعظمت دربار ولايت مدار حضرت رضا (ع) هر سال دو بار برگزار مي‌شود در آغاز اين مراسم به هنگام غروب، خدام اين آستان مقدس اعم از كفشدار، فراش، دربان و خادم از ساختمان دارالتوليه واقع درچهار راه شهداي مشهد در صفوفي منظم با شمع‌هايي روشن در دست حركت ميكنند و اين مسير را تا صحن انقلاب پياده طي كرده و وارد صحن مي شوند.
آنان در ايوان نقاره خانه در حالي كه شمع در دست دارند در جايگاه مخصوص خدام گرداگرد صحن، رضا، رضا گويان به‌حركت در آمده و به عزاداري حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) مي پردازند و بعد از لحظاتي با حال خضوع چهارگوش صحن با شمع‌هاي روشن در دست مي ايستند .
دراين آيين پرفيض، يكي از مداحان اهل بيت (ع) خطبه ويژه شب شهادت حضرت امام رضا (ع) را قرائت مي كنند.
بعد از آن، حفاظ و قاريان قرآن با در دست داشتن لاله‌ها و شمع‌هاي روشن با حال حزن و اندوه در لباس خدمت دسته جمعي از مقابل خدمه و ساير مدعوين عبور كرده و به مناسبت شهادت هشتمين نور هدايت خطبه خواني مي كنند.

اين خطبه با حمد و ستايش خداوند عالم آغاز و با ذكر نام، سلام و درود و تكريم ائمه معصومين و پيامبر مكرم اسلام(ص) و نام مبارك امام زمان (عج) ادامه و در پايان با گراميداشت ياد و نام بنيانگذار انقلاب اسلامي و دعاي سلامتي و صحت براي رهبر معظم انقلاب اسلامي و حفظ اسلام خاتمه پيدا مي كند.
عزاداري زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا(ع)
از ديگر آيين هاي ايام شهادت امام رضا(ع)مربوط به ۱۲۰۰ سال پيش است كه تا كنون نيز ادامه پيدا كرده است تشييع پيكر مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) توسط جمعي از زنان محله نوغان است اين زنان هنگامي كه از شهادت مولا امام رضا(ع) با خبر شدند، با بخشيدن مهريه هاي خود به شوهرانشان، اجازه گرفتند تا در آن هنگامه غمبار و حزن انگيز كه سلاله پاك رسول خدا(ص) به زهر مأمون عباسي تا عرش عروج كرده بود شاخه هاي گلي را تهيه ديده و براي عرض ارادت به امام الرئوف(ع) راهي تشييع جنازه شدند و بسيار پرشكوه در اين مراسم جانسوز و جانگداز شركت جستند و اين كار نيك، غريب نوازي و مهمان نوازي را براي خود به ثبت رساندند اقدامي كه براي هميشه تاريخ ماندگار بوده و خواهد ماند.

زنان نوغان نخستين كساني بودند كه مويه كنان در جوار پيكر پاك فرزند فاطمه(س) حاضر شدند و پرپر شدن لاله باغ مصطفي (ص) را به مادرش زهرا (س) تسليت گفتند و امروز زنان نوغان با آمدن ۳۰ صفرشيون مي كنند، اشك مي ريزند، خون مي گريند در رثاي مظلوميت شهيدي كه امير مهرباني بود و توسط شقي ترين مردم، فرسنگ ها دور از وطن، به شهادت رسيد.

مراسم ويژه عزاداري زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا(ع) رسم دلنشين معنوي و فرهنگي است كه به دل هاي پر از سوز و گداز از هجر هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت آتش مي زند و بي اختيار اشكها را جاري مي كند و قلوب را محزون و غمگين مي نمايد.

سوگواره زنان نوغان با برنامه هاي متنوعي همراه است به گونه اي كه از صبح شهادت حضرت رضا(ع) برنامه ويژه شهادت آغاز و با حركت زنان عزادار به سوي حرم رضوي پايان مي پذيرد.

پذيرايي از عزاداران ماه هاي محرم و صفر با شله مشهدي
شله يكي از غذاهاي سنتي و منحصر به فرد مشهد است كه طبخ آن با روش هاي ويژه و بيشتر در مراسم سوگواري محرم انجام مي شود.«شله مشهدي با آداب و رسوم خاص معنوي طبخ و در فضايي ملكوتي ميان عزادارانامام حسين(ع) و امام رضا (ع) توزيع مي شود. در حقيقت ثبت شله مشهدي بر پايه همين آداب و رسوم كه در تهيه مواداوليه و پختن آن صورت مي گيرد، به ثبت ملي رسيده است و اين آداب و رسوم شله را از ديگر غذاهاي سنتي مستثنا مي كند.

عزاداري ارديبلي ها درماه هاي محرم وصفر در مشهد
عزاداران آذري زبان ايران در تمامي مراسم عزاداري حرم و سفر در مشهد حضور دارند و به طور مداوم و پيگير اين آيين را دنبال مي‌كنند اما نكته جالب توجه مراسم آنان گلباران حرم مطهر علي بن موسي الرضا(ع) است. با گذشت روزهاي تلخ و سياه محرم و صفر و شهادت مظلومانه امام حسين(ع) و ياران ايشان و همچنين داغ وفات پيامبراعظم(ص) و امام حسن(ع) و علي بن موسي الرضا(ع) امام غريب خراسان، اين هيأت پس از سه روز از شهادت امام هشتم همگي در محلي جمع مي‌شوند تعداد زيادي گل تهيه مي‌كنيم با نواي شادي به علت اتمام ماه غم و اندوه و سوگ و به سوي حرم حركت مي‌كنند. آذري زبان ها با اين عمل قصد گفتن شادباش براي فرار سيدن ماه ربيع الاول و ماه شادي به حضور آقا علي بن موسي الرضا(ع) مي‌رسند.
پس از داخل شدن به حرم رضوي رو به ضريح ايستاده و نواي خداحافظي را نوحه خوان هيأت به زبان تركي مي‌خواند وما به سمت ضريح رفته و مرقد مطهر امام غريبمان را گلباران مي‌كنندو جامه سياه عزاي ماه‌هاي سوگ را با رختي نو از گل تعويض مي‌كنند و پس از اين گلباران مرقد مطهر امام(ع) آخرين زيارت‌مان را خوانده و به سمت شهرهايمان مي‌رويم.
بشارت ماه ربيع و خواستن حاجت از طريق كوبيدن درب ۷مسجد
يكي ديگر از نكات و رسوم جالب توجه ديگري در خصوص انتهاي آيين عزاداري ماههاي محرم و صفر وجود دارد كه بيان نكته‌اي ديگر در اين خصوص خالي از لطف نيست شايد نيمه شب شهادت علي بن موسي الرضا(ع) روز بعد از شهادت ايشان تجمعي را در جلوي درب مساجد مختلف شهر ديده باشيد كه زمزمه كنان چيزي را زير لب تكرار مي‌كنند.
مردم مشهد و شايد خراسان بنا به رسم ديدني نيمه شب روز بعد از شهادت علي بن موسي الرضا(ع) خود را موظف مي‌كنند كه به درب هفت مسجد شهر بروند و درب مسجد را بكوبند و به پيامبراكرم(ص) و اهل بيتشان اتمام ماه‌هاي سوگ و غم محرم و صفر و فرا رسيدن ربيع الاول ماه شادي و بخشش را بشارت دهند.
آنان در انتهاي اين عمل و در درب مسجد هفتم پس از گفتن بشارت و كوبيدن درب مسجد خواسته و حاجات خود را براي پروردگارمنان بيان مي‌كنند و براين باورند كه حضرت حق پس از اين عمل آنان حاجات آنان را برآورده مي‌كنند بعضي هم علاوه بر كوبيدن درب هفت مسجد بر در هر مسجد تعدادي شمع روشن مي‌كنند و در بعضي مواقع تعداد شمع‌هاي آنان به تعداد حاجاتشان است اين آيين هر ساله در مسجد به طور پراكنده و بعضاجمعي برگزار مي‌شود.


برچسب: ، تور زمستان مشهد، تور ويژه مشهد مقدس، قيمت تور ويژه مشهد مقدس، نرخ تور مشهد، ور تابستان مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۴۱:۳۲ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :