سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد .

سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد

غذاهاي معروف مشهد

برنج

غذاهاي معروف مشهد

آش ماستي

آش ماست در سراسر ايران طرفداران زيادي دارد كه در هرنقطه از كشورعزيزمان به شيوه‌ي تقريباً متفاوتي پخت مي‌شود. اين غذاي ساده و خوشمزه گاهي به‌عنوان يك وعده‌ي كامل و گاهي به‌عنوان پيش‌غذا سرو مي‌شود. استان خراسان نيز روش پخت مخصوص خودش را دارد. اصل آش ماست خراسان در واقع متعلق به شهر سبزوار است و مردم اين شهر علاقه‌ي زيادي به اين غذاي سنتي دارند. تركيبات اصلي اين آش شامل ماست، سينه مرغ، برنج، لپه، سير، پياز، شويد خشك، نعنا، نمك، فلفل، زعفران و برگ‌بو مي‌شود. اگر به آش ماست علاقه داريد، تجربه‌ي مزه كردن آش ماست سبزواري را از دست ندهيد.

آش ماستي

ديگچه مشهدي

ديگچه غذايي دسر مانند و شبيه شير برنج است كه مردم اين استان و به‌خصوص مشهدي‌ها، ماه‌هاي محرم و صفر و در مراسم‌هاي مذهبي خاص خودشان آن را طبخ مي‌كنند. همچنين ازاين خوراكي خوشمزه مي‌توانيد بر سر سفره‌ افطار هم استفاده كنيد. تركيبات اصلي اين دسر شامل برنج، شير، شكر، كره، هل، زعفران و گلاب مي‌شود. اين خوراكي لذيذ را مي‌توان در دسته‌ي شيريني‌ها هم قراردارد، با اين ‌حال به دليل وجود برنج در آن ترجيح داديم در اين مطلب به معرفي‌اش بپردازيم.

ديگچه

شله مشهدي

شله، يكي ديگر از غذاهاي سنتي مشهد است كه به دليل به كاربردن انواع حبوبات در پخت آن، ارزش غذايي بسيار بالايي دارد. اين غذا را در مشهد شله مي‌گويند و قدمت آن احتمالاً به دوران قاجار بازمي‌گردد. از آنجايي كه شله غذايي سنگين محسوب مي‌شود، مي‌توان به‌عنوان يك وعده‌ي كامل روي آن حساب كنيد. اين غذا در خانواده‌ي آش‌ها قرار دارد و يكي از رايج‌ترين نذري‌هايي است كه در مشهد طبخ مي‌شود. شايد بتوان خوشمزه‌ترين نوع شله را شله‌ي مشهدي دانست. براي تهيه‌ي آن به موادي همچون گوشت گوساله، لوبيا رشتي، لوبياچيتي، لوبيا سفيد، ماش، عدس، بلغور گندم، برنج نيمه، نمك، فلفل قرمز، فلفل سياه، هل، ريشه جوز هندي، زنجبيل و دارچين نياز داريد. البته بسته به سليقه‌تان مي‌توانيد تا حدودي در تركيبات اصلي تغيير ايجاد كنيد. در ضمن يادتان باشد هرچقدر گوشت به‌كاررفته در آن بيشتر باشد، غذا خوشمزه‌تر مي‌شود. همچنين به دليل وجود حبوبات زياد، طبخ اين شله زمان زيادي مي‌برد. در حالت اصيل، شله با ريختن مقداري قيمه روي آن و همراه مقداري نان سنگك، پنير و سبزي سرو مي‌شود. در شهرهاي ديگر استان مانند نيشابوريا قوچان دستور پخت شله اندكي تفاوت دارد.

شله مشهدي

كباب شيشليك شانديز

شيشليك نوعي كباب و يكي از غذاهاي گران قيمت و سنتي در كشورهاي ايران،شوروي سابق، مغولستان و بخش‌هايي از اروپاي مركزي محسوب مي‌شود. در ايران اما روش‌هاي پخت مخصوص خود را دارد. شيشليك شانديز با شهرتي جهاني، از شش تكه گوشت راسته‌ي گوسفندي تهيه مي‌شود كه طعم فوق العاده‌ي هم دارد. اين غذا به حدي پر طرفدار و خوشمزه است كه در نقاط زيادي از ايران، رستورانهايي به همين نام تاسيس شده‌اند و اين نوع كباب را با روش طبخ مخصوص شهر شانديز به دست مشتريان مي‌رسانند. البته شيشليك در تمام ايران به روش‌هاي مختلفي آماده مي‌شود اما در مشهد و شانديز گوشت را به همراه دنده به سيخ مي‌كشند. در تهيه‌ي كباب بايد نكات زيادي را رعايت كرد تا گوشت آبدار و لذيذ بماند. گوشت، ماده‌ي اصلي براي تهيه‌ي اين كباب لذيذ است، اما براي خوشمزه‌تر كردن و ترد كردن آن از ماست، زعفران، آبليمو، روغن و فلفل استفاده مي‌كنند. همچنين در كنار آن گوجه فرنگي هم كباب مي‌كنند.

كباب

يتيمچه

يتيمچه يكي از غذاهاي سريع پخت، ارزان و خوشمزه‌ي ايراني است كه در شهرهاي مختلف به روش‌هاي متفاوتي طبخ مي‌شود. به‌طور مثال در يتيمچه‌ي شيرازي از كدو به‌جاي بادمجان استفاده مي‌كنند. آذري‌ها نيز آن را با لوبيا و عدس پخت مي‌كنند. حتي در برخي از شهرها سيب‌زميني يكي از مواد اوليه آن محسوب مي‌شود. به علت نبود گوشت در اين خوراك لذيذ، آن را يتيمچه مي‌نامند. يتيمچه‌ي مدنظر ما در اين مطلب يكي از غذاهاي سنتي نيشابور به شمار مي‌رود. در يتيمچه‌ي نيشابوري، عدس، لوبيا، پياز، زردچوبه، دارچين، فلفل، نمك نخود و بادمجان كه ماده‌ي اصلي آن است استفاده مي‌شود. البته بسته به ذائقه و سليقه‌تان مي‌توانيد كشك، نعنا داغ يا گوجه‌فرنگي هم به آن اضافه كنيد. يادتان باشد هر نوع بادمجاني براي پخت اين خوراك مناسب نيست، چراكه اگر بادمجان تلخ باشد، طعم كل غذا دستخوش تغيير مي‌شود. اين غذا را مي‌توان براي افطار هم بر سر سفره گذاشت، چراكه خاصيت سيركنندگي مناسبي دارد. بهتر است يتيمچه را به همراه ماست موسير، سبزي‌خوردن و ترشي سرو كنيد. همچنين شربت آبليمو به‌عنوان نوشيدني در كنار آن گزينه‌ي مناسبي به شمار مي‌رود.

يتيمچه

چنگالي

چنگالي غذايي سريع پخت به شمار مي‌رود كه براي عصرانه گزينه‌اي عالي محسوب مي‌شود. اين غذا به دو روش سيستاني و مشهدي آماده مي‌شود. البته در شهرهاي جنوبي مانند ياسوج هم از دستوري مشابه روش مشهدي استفاده مي‌كنند. طبق بعضي گفته‌ها مردم مشهد به دليل چنگمالي شدن اين غذا آن را چنگالي مي‌نامند. امروزه تنها قديمي‌هاي مشهد دستور پخت چنگالي را به ياد دارند. براي تهيه آن در روش مشهدي نان بيات را خُرد و در روغن داغ مي‌ريزند و در ادامه شكر، شيره نبات يا حتي عسل به آن اضافه مي‌كنند. در دستور پخت سيستاني از روغن حيواني استفاده مي‌شود.

چنگالي
خورش ريواس

خورشت بهاري؛ خورش ريواس يكي از غذاهاي سنتي كردستان، خراسان جنوبي، خراسان رضوي (نيشابور) محسوب مي‌شود. البته اين خورش لذيذ تقريباً در تمام نقاط ايران كه به ريواس دسترسي دارند طبخ مي‌شود. در فصل بهار كوه‌هاي ايران زايشگاه گياه ريواس مي‌شوند، بنابراين در اين فصل مي‌توانيد با تهيه‌ي آن از مهمانان خود پذيرايي كنيد و هنرتان را به نمايش بگذاريد. طعم ترش (به خاطر ريواس) اين خورش بي‌نظير است. تركيبات اصلي خورش علاوه بر ريواس شامل گوشت بدون استخوان، پياز، شكر، نعنا و جعفري تازه است

رشته پلو

رشته‌پلو، غذاي بومي مشهد، استان اردبيل و كرمانشاه محسوب مي‌شود كه البته در شهرهاي ديگر هم به شيوه‌هاي مختلفي آن را پخت مي‌كنند. به‌طور مثال مردم آذربايجان با اضافه كردن برگه‌ي زردآلو طعمي متفاوت به آن مي‌دهند. اين غذا بيشتر با گوشت، پيازداغ، خرما يا كشمش طبخ مي‌شود. معمولاً مردم مشهد در جشن نوروز اين غذاي شيرين و لذيذ را ميل مي‌كنند و اعتقاددارند كه با ميل كردن آن سر رشته‌ي كار به دست مي‌آيد. تركيبات اصلي رشته‌پلوي مشهدي شامل ران مرغ، برنج، رشته پلويي، پياز، زعفران، سماق، دارچين، روغن، كره و نمك و فلفل مي‌شود. اما شما مي‌توانيد به سليقه‌ي خودتان از گوشت قرمز يا خرما هم استفاده كنيد.


برچسب: ، تور ويژه مشهد، تور پاييز مشهد، غذاهاي خوش طعم، غذاي لذيذ، كباب شانديز،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۴۸:۵۰ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :