سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد .

سايت بازار مشهد | تور مشهد | مراكز خريد مشهد

تفريحگاه هاي مشهد

مشهد

تفريحگاه هاي مشهد

طرقبه

از مهمترين ييلاق هاي كوهستاني حاشيه مشهد، طرقبه است كه در ۱۸ كيلومتري جنوب غربي مشهد و در مسير راه جاغرق واقع شده و از غرب به كوه هاي بينالود و از شمال به كوه تخت رستم محدود مي شود. طرقبه داراي باغ هاي فراوان با ميوه هاي متنوع و چشمه سارهاي زيباست و رودخانه اي زيبا از كنار آن مي گذرد و در تابستان داراي آب و هواي خنك و مطبوع است . دره سرسبز و خرم طرقبه به واسطه اتصال به ييلاق هاي ديگر و نزديكي به مشهد از قديم به عنوان تفريحگاه مورد توجه ساكنان و زائران مشهد بوده است. جاذبه هاي گردشگري و سياحتي طرقبه موقعيتي توريستي براي اين منطقه فراهم ساخته كه درزندگي مردم طرقبه و مشهد نقشي مؤثر و حائز اهميت دارد.
طرقبه بين دو گودي قرار دارد و درسمت چپ آن رودخانه و در طرف راست بازه زو واقع شده و ارتفاع آن حدود ۱۴۳۳ متر از سطح درياست . طرقبه از امكانات و خدمات شهري از قبيل پارك عمومي زيبا و رودخانه كنار آن و دواير پست، مخابرات، جايگاه پمپ بنزين، درمانگاه و مسجد و رستوران هاي متعدد درمحيط طبيعي و فروشگاه هاي صنايع دستي و ديگر امكانات رفاهي برخوردار است. وجود اين امكانات و شرايط خوب و آب و هوايي ونيز وجود هتل بزرگ طرقبه بر جاذبه هاي اين منطقه افزوده است. از جمله ويژگي هاي اين منطقه ييلاقي – تفريحي ، توليدات صنايع چوب به ويژه سبد بافي و لوح بافي و صنايع دستي مثل گلدوزي و قاليبافي است كه مورد توجه مسافران و زائران مي باشد و سبد حصيري آن معروف به لوخ و قالي گلباقيان طرقبه از شهرت برخوردار است .

شانديز

شانديز يكي از مناطق ييلاقي و خوش آب و هواي اطراف مشهد است كه در بخش طرقبه و در فاصله ۳۰ كيلومتري غرب مشهد و حدود ۱۳ كيلومتري طرقبه و در مسير راه مشهد به ابرده و زشك واقع شده است.
چشمه سارها و باغ هاي فراوان ، فضاي سرسبزو خرم ، رودخانه و چشمه اندازهاي زيبا و مصفا و آب و هواي مناسب و به ويژه توليدات صنايع دستي از قبيل انواع وسايل پوستي و چوبي و سوغاتي هاي ديگر و امكانات رفاهي و واحد هاي اداري و خدماتي ، اين منطقه ييلاقي را به صورت گردشگاهي مهم درآورده است كه مورد توجه ساكنان مشهد و مسافران و زائران است. از جمله نقاط ديدني شانديز پارك جنگلي است. محصولات عمده باغي شانديز عبارتند از : گيلاس ، زردآلو، گوجه فرنگي ، هلو، آلو ، انگور، توت، گردو، بادام.
روستا هاي سرآسياب ، ارچنگ ، خادر ، ابرده پايين و بالا و زشك دراطراف شانديز و در امتداد يك دره طولاني قرار دارند و از آب يك رودخانه مشروب ميشوند.

جاغرق

روستاي جاغرق يكي از روستاهاي ييلاقي و سرسبز است كه در ۲۱ كيلومتري جنوب غربي مشهد و درفاصله ۷ كيلومتري جنوب غربي طرقبه واقع شده است و به روستاهاي عنبران ، طرقدر، كردينه، تغاره و دهستان شانديز محدود مي شود.
درباره وجه تسميه جاغرق نوشته اند كه نام اصلي و قديمي آن چاه غرق بوده كه به تدريج به جاغرق تبديل شده است.قدمت اين آبادي زياد و به قولي به قبل از اسلام مي رسد.
روستاي جاغرق داراي آب و هواي معتدل كوهستاني و زمستان هاي سرد و تابستان هاي معتدل مي باشد. وجود باغ هاي ميوه و در ه سرسبز و چشم اندازهاي زيبا و محيط با صفا ، جذابيت خاصي به اين دره ييلاقي بخشيده است . جاغرق علاوه بررودخانه فصلي داراي چندين رشته قنات و يك چشمه و آبشارهاي متعدد است و اقامتگاه هاي موقت و رستوران هايي نيز درحاشيه رودخانه و يا به صورت جزيره دربخش هاي مختلف اين دره سرسبز ايجاد شده كه درفصل تابستان محل استراحت و تفرج مسافران و دوستداران طبيعت است.
جاغرق علاوه بر جذابيت هاي گردشگري ، يكي از مراكز عمده توليد ميوه دراستان خراسان به شمار مي آيد.

نغندر

روستاني نغندر از توابع بخش طرقبه و در فاصله ۱۰ كيلومتري آن واقع شده است و به وسيله جاده اي به طول ۱۲ كيلومتربه جاده اصلي مشهد- طرقبه متصل مي شود.
اين روستاي سرسبز و آباد كه در دامنه كوه هاي شمالي بينالود و در ميان يكي از چند دره محصور ميان كوه ها واقع شده، منطقه اي است ييلاقي و سرسبز و زيبا و مصفا كه به دليل داشتن چشم اندازهاي طبيعي ، به ويژه درتابستان مورد توجه مسافران و ساكنان مشهد است .

كنگ

اين روستا دردامنه كوه هاي بينالود و در قسمت جنوب رشته كوه و در فاصله ۲۲ كيلومتري جنوب غربي طرقبه واقع شده است.
جاده كنگ از ميدان دوم طرقبه و يازده كيلومتري جاده نغندر منشعب مي گرددو با شيبهاي تند بر بستر دره به روستاي كنگ متصل مي شود.
روستاي ييلاقي كنگ به دليل داشتن چشم اندازهاي طبيعي و چشمه سارها و باغ هاي گوناگون و دامنه ها و كوهپايه هاي مورد علاقه كوهنوردان ، داراي جاذبه هاي تفريحي و گردشگري است. درهمه ايام سال به ويژه درتابستان ها ، حاشيه كنگ با اين كه جاده مناسبي ندارد، رودخانه و اطراف دره آن ، محل استراحت موقت مسافران است.

عنبران

روستاي عنبراي در ۲۶ كيلومتري مشهد و در فاصله يك كيلومتري طرقبه واقع شده است. مناظر سرسبز با علف خودرو و خوشبو باعث شده اين روستاي زيبا را عنبران بنامند. عنبران با باغ هاي سرسبز ، كافه و رستوران هاي متعدد و سايه اندازهاي فراوان و شبهاي بسيار زيبا ، اقامتگاه مناسبي براي مسافران و زائران و ساكنان مشهد است.

حصار

روستاي حصار در مسير طرقبه و قبل از بند گلستان واقع شده و داراي باغ هاي وسيع ميوه و آب و هواي معتدل درتابستان و دره هاي سرسبز و فضاي طبيعي مصفا با چشم اندازهاي زيباست . اين روستا به عنوان يكي از مناطق ييلاقي در تابستان ها مورد توجه اهالي مشهد و مسافران و زائران قرارميگيرد.

زشك

اين روستا درامتداد جنوب شرقي رشته كوه بينالود و در سرچشمه دره شانديز و ۴۸ كيلومتري جنوب

best entertainment venues mashhad2 بهترين مكان هاي تفريحي مشهد

سد طرق

اين سد در۱۴ كيلومتري جنوب شرقي مشهد و بر روي رودخانه طرق و در نزديكي بند قديمي طرق قرار دارد. سد طرق از نوع بتوني با دو قوس متقارن است كه از ۲۲ بلوك و به عرض ۱۴ متر و ارتفاع ۸۱ متر از پي ساخته شده است. ضخامت تاج سد ۸۰/۴ متر و داراي ۸۴/۱۲ متر ضخامت درپي و طول تاج ۳۲۲ متر است . گنجايش سد حدود ۱۳ ميليون متر مكعب پيش بيني شده و با هدف تأمين بخشي از آب مورد نياز مشهد احداث شده است. سد طرق علاوه بر استفاده هاي اقتصادي ، به دليل برخورداري از آب و هواي خوب و جاذبه هاي طبيعي از نظر سياحتي نيز داراي اهميت مي باشد.

بند طرق در مسير رودخانه طرق و در مجاورت سد بتوني جديد قرار دارد و تا سال هاي اخير قابل بهره برداري بوده است. بناي اين سد را به امير عليشيرنوايي (۹۰۶-۸۴۴ق.) وزير سلطان حسين بايقرا نسبت داده اند. درمجاورت بند طرق دو آسياب وجود داشته است.

سد چاليدره

سد چاليدره يكي از تفرجگا هاي مشهد است كه در جاده طرقبه و ۱۰ كيلومتري غرب مشهد و در دره اي به همين نام (چالي دره) واقع شده است.
اين سد توسط رودخانه جاغرق پر مي شود و مساحت آن حدود ۱۴۰ هكتار است.

بند گلستان

از جمله آثار تاريخي مشهد، سدي قديمي معروف به بندگلستان است كه در ۱۲ كيلومتري غرب مشهد و در حدود ۴ كيلومتري طرقبه واقع شده است. اين بند از آثار دوران تيموري مي باشد. از امكانات موجود در بند گلستان مي توان به رستوران، قهوه خانه و مجموعه قايقراني اشاره كرد.

پارك ملت

اين پارك بزرگ ترين پارك در محدوده شهرستان مشهد مي باشد.
پارك ملت درغرب مشهد و در ضلع شمال غربي ميدان آزادي و ابتداي بلوار وكيل آباد واقع شده و با مساحت ۷۲۰۰۰۰ مترمربع يكي از بزرگ ترين پارك هاي داخل شهر مشهد است كه هم اكنون جزو محدوده خدماتي منطقه ۱۱ است.
اين پارك درسال ۱۳۴۵ ش. احداث شد و از آن زمان تاكنون بخش هاي مختلف فرهنگي و ورزشي و تفريحي درآن احداث شده است و هم اكنون نيز امكانات جديدي در دست احداث مي باشد.
دربخش هاي مختلف پارك علاوه بر امكانات بهداشتي و مسجد ، شهربازي و مجموعه هاي تفريحي كودكان ،ميادين ورزشي،استخر شنا و استخر طبيعي با امكانات جديدي دردست احداث مي باشد.
دربخش هاي مختلف پارك علاوه بر امكانات بهداشتي و مسجد ، شهربازي و مجموعه هاي تفريحي كودكان، ميادين ورزشي ،استخر شنا و استخر طبيعي با امكانات قايقراني و ميادين اسكيت وجود دارد. نيز با احداث مجتمع فرهنگي امام رضا (ع) توسط اداره كل ارشاد اسلامي خراسان ، كتابخانه و مراكز فعاليت هاي فرهنگي و هنري نيز در داخل اين پارك فراهم شده است.
درخت هاي گوناگون و گلكاري ها و خيابان و حوض ها و اقامتگاه هاي موقت وديگر تجهيزات و امكانات تفريحي و موقعيت مناسب شهري باعث شده است تا اين پارك همواره محل استراحت و تفريح شهروندان مشهدي و زائران باشد. ضمن آن كه به مناسبت هاي مختلف نمايشگاه هايي درداخل و اطراف اين پارك برگزار مي شود.
قديمي ترين شهر بازي مشهد درسال ۱۳۵۱ ش. دراين پارك احداث شد و به تدريج توسعه يافت.

كوهستان پارك شادي

مجتمع فرهنگي تفريحي تحت پوشش شركت سرمايه گذاري شاهد خراسان است و بنياد شهيد مشهد اداره مي شود و داراي امكانات تفريحي و شهر بازي است كه از سال ۱۳۷۰ درمساحتي حدود ۱۸ هكتار دردامنه تپه هاي شمالي و غرب باغ وكيل آباد و در انتهاي بلواروكيل آباد مورد بهره برداري قرار گرفته است . كوهستان پارك همه ساله از ۲۷ اسفند لغايت ۱۵ خرداد به صورت مقطعي و از ۱۵ خرداد به صورت مقطعي و از ۱۵ خرداد تا ۳۱ شهريور به صورت مدام در بعد از ظهرها داير است.
اطاق هاي اداري ، نمازخانه ، اورژانس ، تعميرات وپاركينگ و فوريت هاي پليسي و بانك و ساختمان هاي اداري و نگهباني در قسمت هاي مختلف اين مجموعه ايجاد شده است . فضاي سبز و غرفه هاي مختلف آجيل و شيريني و محل هاي استراحت خانوادگي ،محيطي با صفا و شاد براي گذران ايام فراغت فراهم كرده است.

پارك جنگلي وكيل آباد

يكي از پارك هاي وسيع و قديمي مشهد پارك جنگلي وكيل آباد است كه در جنوب غربي مشهد واقع شده و با بلوار عريض و زيباي وكيل آباد به ميدان آزادي مرتبط مي شود. پارك جنگلي وكيل آباد كه درگذشته به نام ميرطراز يا باغ وكيل آباد شناخته مي شد، درسال ۱۳۴۸ ش. توسط مالك آن، خامه حسين آقاي ملك ، به صورت رسمي وقف استفاده عموم گرديد و به شهرداري مشهد واگذار شد و هم اكنون جزو محدوده خدماتي منطقه ۹ مي باشد.
پارك وكيل آباد كه داراي ۲۵۹۶۵۹ متر مربع مساحت است با آب قنات آبياري مي شود. اين پارك قديمي با پستي و بلندي هاي طبيعي و درختان كاج و چنار از گذشته هاي دور به عنوان يكي از مراكز ييلاقي حاشيه مشهد مورد توجه بوده است و شهرداري با احداث خيابان و جدول بندي وكف سازي معابر و ايجاد آب نما و برق كشي و اقامتگاه هاي موقت و تأسيسات بهداشتي و وسايل بازي كودكان و كافه رستوران بر جاذبه هاي اين پارك افزوده است. اين پارك با اتمام طرح هاي دردست اجراي شهرداري ، درآينده بيش ازپيش توسعه خواهد يافت.

كوهسنگي

اين پارك بزرگ درانتهاي خيابان اسدي (كوهسنگي) و در جنوب مشهد و در دامنه و اطراف كوه منفرد و با فاصله از رشته كوه هاي بينالود واقع شده است و حدود ۳۰ هكتار وسعت دارد.
منطقه كوهسنگي از قديم به عنوان يكي از تفريگاه هاي نزديك مشهد، محل سياحت و تفريح ساكنان و زائران مشهد بوده و نام آن درمنابع تاريخي عهد صفويه آمده است.
اين مكان تا سال ۱۳۱۰ هجري شمسي با همان ساختار طبيعي به عنوان منطقه ييلاقي با جاذبه هاي طبيعي از قبيل كوه هاي سهل الصعود و باغ هاي سرسبز و چشم اندازهاي طبيعي و رودخانه ها و آب و هواي معتدل به ويژه درايام گرم تابستان ، اقامتگاه سياحتي زائران و مجاوران بود. دراين زمان با ايجاد بعضي از امكانات سياحتي ازقبيل استخر و جاري شدن قنات، وسعت و اهميت يافت و درسال ۱۳۱۸ ش. با احداث ساختماني دو طبقه با سالن و جدول كشي خيابان ها ونرده كشي و گلكاري و نصب مجسمه هاي سنگي به صورت پارك طبيعي درآمده و درسال ۱۳۴۰ش. با گسترش شهر مشهد ازطريق خياباني وسيع و عريض و مشجر به بدنه اصلي شهر مشهد متصل شد. در سال هاي بعد با احداث جاده آسيايي درجنوب آن و ميادين و خيابان هاي مختلف دراطراف به صورت پاركي محصور درحاشيه شهر مبدل شد.


برچسب: ، بازارهاي مشهد، تور تابستان مشهد، تور پاييز مشهد، جاذبه هاي مشهد، مراكز خريد مشهد،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۱۰:۴۲:۴۸ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :